Nikon D700 | Review

Door: Ivo | 07-08-08

Sommige Nikon gebruikers zijn nog niet helemaal uit de euforie van de D3 en D300 en Nikon komt alweer met groot nieuws. Door velen al vanaf de lancering van de D300 verwacht: een D300 in FX, of moeten we zeggen: een D3 in D300 jasje. Of is het een camera die zijn eigen plaats verdient. Allicht is het het laatste. Een eerste bemonstering van de camera leert dat er een stuk van het D300 jasje is gebruikt, maar het prisma en oculair doen erg aan de D3 denken. Het hendeltje om het CF compartiment te openen is verdwenen, het CF compartiment laat zich gewoon openschuiven. (1 CF kaartje, geen twee, maar als ik het slot goed bekijk dan denk ik een dichtgeschroefd vakje te zien waar een SD kaartje in zou passen…) Een kijkje in het menu leert me dat de verticale grip die op de D700 kan gebruikt worden net dezelfde is als op de D300, das mooi voor de upgraders. (Ze zullen blij zijn, hun camera van nog geen jaar al upgraden mits opleg van een pak geld)

In ieder geval heeft Nikon eindelijk een antwoord op de Canon 5d, het werd tijd. Maar eerlijk is eerlijk, het is de moeite. Deze 12,1Mp camera met een 36.0 × 23.9 mm CMOS sensor en een iso bereik van 200 tot 6400 iso is waarschijnlijk waar iedereen in Nikonland op zat te wachten. Het iso bereik is naar onder een volle stop uitbreidbaar en naar boven twee stops. Dus het Iso bereik gaat van 100 tot 25.600 (!!!) Of de beelden op ‘erg’ hoge iso nog bruikbaar is een plezante vraag. Vooral als men niet vergeet dat we destijds al bijzonder blij waren met de gepushde Tmax 3200 vlekkerige beelden.

Ook de sluiter komt van de D3, dat hoor je bij de eerste afdruk. En dat is fijn, daar waar het sluiter geluid van de D300 eerder een Franse indruk nalaat krijg ik bij het horen van de D700 een Duits gevoel. (Sla maar eens een Citroen deur dicht en daarna een deur van een BMW, en je weet wat ik bedoel) De camera is behoorlijk snel met 5fps met de gewone batterij en zonder de MB-D10 grip. Met de grip gaat de camera in Ch mode tot 9fps. Niet verkeerd.

Op de D700 zit de Multi-CAM 3500FX autofocus, er is niet veel op de DSLR markt dat beter is. Ook fijn is het feit dat de D700 is uitgerust met een sterke AF motor, wat fijn is met oudere AF lenzen. Mijn 85mm deed nogal vermoeiend op de D200, maar op de D700 gaat ie zonder morren over en weer.

Ik was ook zeer verheugd te constateren dat mijn 105DC perfect focussed op de D700, iets wat op de D200 onbestaande was en op de D300 problematisch. (Ondertussen heb ik de nieuwste firmware op de D300 en de 105DC blijkt nu wel correct te focussen…..)

Gelukkig liep de Adobe CS3 update tijdig binnen en kon ik ook naar de NEF files kijken. Want de NX2 trial viel gewoonweg niet te downloaden van de Nikon server. Daar zou Nikon toch iets aan mogen doen, ik heb steeds problemen met het downloaden van updates voor Nikon producten wegens te trage verbinding, of verbindingen naar pages die niet blijken te bestaan of waartoe ik dan plots geen rechten voor heb.

De D700 is een camera die dankzij zijn compact formaat uitnodigt om mee op stap te gaan. Het is warempel een D3 in een D300 jasje, heel fijn om mee te fotograferen. Maar naast de body is er weinig waar je de D300 in kunt herkennen, zeker in de beeldkwaliteit niet. De beeldkwaliteit van de D700 is, nou ja, hoe zal ik het zeggen, nogal wat beter. Voornamelijk op hogere iso’s heb je met de D700 een voordeel van twee stops wat ruis betreft. Maar buiten de ruis is er een veel belangrijker voordeel, namelijk: Detail.

Ik heb even de Canon 5D, Nikon D300 en de D700 naast elkaar gehouden. De onderstaande platen zijn op ISO 3200 genomen.

5D op 3200

D300 op 3200

D700 op 3200

Het is opmerkelijk te zien (wat op deze postzegeltjes niet goed te beoordelen is, maar wel op de volle bestanden) is dat de 5D een fractie meer detail lijkt te geven dan de D300, maar dan wel wat kleur ruis, iets wat op de Nikons goed onder controle is. Maar goed, de 5D is dan ook een camera van een paar jaar oud. Moet je niet vragen wat voor een dijk van een camera die 5D was. Maar zowel de 5D als de D300 kunnen het niet opnemen tegen de ruisarme en detailrijkere beelden van de D700. Proficiat Nikon!!

Op ISO 6400 wordt het verschil tussen de D300 en de D700 nog meer duidelijk. Ja ik weet het, eigenlijk is het niet fair deze twee te vergelijken, maar goed, ik vermoed toch dat er heel wat D300 gebruikers overwegen om de stap naar de D700 te zetten, vandaar.

Onderstaande beelden geven goed het verschil weer op 6400 en laten vooral zien hoe goed die D700 op die hoge ISO presteert.

D300 op 6400

D700 op 6400

De D700 is uitgerust met de sensor uit de D3, en de software in de camera is D3 software. Dus eigenlijk koop je een compacte D3. Ook de beelden uit de camera laten zich perfect vergelijken met de beelden uit een D3. Qua DR gedraagt de D700 zich ook als de D3. Onderstaande grafiek is opgesteld aan de hand van proefopnamen, een serie van opnamen steeds een stop verschillend en een gemiddeld grijsvlak gemeten met de pipet in CS3 voor de Jpegs en in camera RAW voor de NEF’s.

In RAW tel ik acht stops en in Jpeg, waar de software al wat aan recuperatie heeft gedaan tel ik er negen a tien. En ja, je kan met camera RAW en ik vermoed nog beter met NX2 de RAW bestanden oprekken. Ik ben erin geslaagd ongeveer anderhalve stop te recupereren uit de hoge lichten en uit de donkere partijen kan veel meer gerecupereerd worden, tenminste, als de gehaalde kwaliteit aanvaardbaar is voor het doel van het beeld.

Onderstaand beeld heb ik een redelijk uit de schaduwen kunnen ophalen, maar zie de inzet, waar er toch redelijk wat ruis optreed. (Beeld is opgenomen op ISO 200)

Nu, hoe het ook zij, de D700 heeft een full frame sensor, en dat brengt ons meteen weer tot de oude vertrouwde brandpunten. mijn 20mm wordt eindelijk weer die leuke groothoek die ze eigenlijk is.

Maar met de full frame is er ook iets terug gekomen dat we met de DX sensors vergeten waren, vignetering. De D700 heeft wel een algoritme ingebouwd dat op en af kan gezet worden om de vignetering weg te rekenen, maar de 50mm 1.4 vignetteerd toch flink…..

Maar wat is die scherpte diepte toch lekker en net iets meer dan met een DX sensor te gebruiken als compositie element.

Ik heb de liveview functie goed werkbaar gevonden. Je kan met de vergrotingsknop inzoomen op het beeld en dan kan je met de vierwegnavigator de plaats van scherpstellen nog kiezen. Met de AF op manueel werkt het prima, het beeld springt in focus zoals dat enkel maar het geval zou zijn met een goed matglas. Die vierwegknop is trouwens subtiel, maar toch enorm verbeterd. Er is nu een centraal knopje voorzien om de menu selecties te bevestigen in plaats van het onduidelijke drukken ergens in het midden van de grote knop dat onvermijdelijk leidt tot het verspringen van de selectie. Dit is een goede verbetering qua gebruiksgemak.

Met de info knop kan ook de camera informatie op de LCD monitor getoond worden. Daarnaast, wat op de D300 niet kan, maar op de D700 wel, mits een tweede keer de info knop te drukken, is een aantal settings via het scherm aan passen. (BV witbalans en gebruikt userbank…) Ook dit is een goede verbetering naar gebruiksgemak.

De D700 gebruikt ook dezelfde batterijen als de D300, en het batterij verbruik is prima. Honderden opname met 1 lading is een feit, dat dondert wel naar beneden als je live view gebruikt

Nikon heeft met de D700 een formidabele camera op de markt gezet. Ik ben blij dat ze eerst de D300 uitgebracht hebben, het klinkt lullig, maar ik vind de D300 nog steeds een pracht van een upgrade voor een D200, en de D700 is toch een camera uit een ander segment, wat zich ook in de prijs reflecteerd. Met de D300 hebben de DX gebruikers de mogelijkheid om ook te profiteren van ruisarme beelden en momenteel ligt de prijs van de D300 heel aanvaardbaar. (Overingens kunnen DX lenzen ook op de D700 gebruikt worden, de D700 schakelt dan automatisch over in DX mode…..)

Ik denk dat Canon uit zijn pijp mag komen op de volgende Photokina, want met Nikon die binnen een paar weken weer een belangrijke persmededeling plant (misschien wel de D3x met 24Mp sensor) lijken de kaarten heel anders te liggen dan een paar jaar terug.

Tekst en Foto’s: Ivo
Zie ook de Nikon D700 preview

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

64 Responses to “Nikon D700 | Review”

1. Huibert Says:

Prima test, Ivo! Mij valt ook op dat Nikon de laatste tijd wat meer aan de weg timmert dan Canon. Ik denk dat het bij Canon stilte voor de storm is…

2. antoinette reijnen Says:

En zo zal het steeds,blijven gaan tussen die twee. Nikon en Canon. Maar om elke keer een nieuwe Camera te kopen als er een andere uit komt ,is gewoon geldverspilling.wees eens tevreden met wat je hebt……antoinette

3. Rien Says:

En ik maar denken dat ik hem niet zou willen….. Hm, ik denk dat ik toch maar een beetje ga sparen.

4. Fokke Says:

Ik had deze veel liever gehad dan de D3 die ik nu heb.

5. Ruben Jorksveld Says:

Ik kan mij goed voorstellen dat meer D3-kopers dat hebben. Je zou kunnen zeggen dat het een slimme stap is van Nikon, want de doelgroep van de D3 is ineens een stuk kleiner geworden. Zo hebben ze toch nog een aardig aantal tegen introductieprijs kunnen verkopen.

6. Coen Heveling Says:

Toch heel benieuwd naar de spects en results van de Sony A-900 die er aan zit te komen. In de instap-reflexmarkt timmert Sony lekker aan de weg. Dat moeten de grote twee inmiddels voelen. Nu die serieuze derde speler op de (semi)prof-markt. Ik denk dat dat alleen maar voordeel voor de koper brengt. (Mits je altijd een half jaar weet te wachten nadat een model uitgekomen is.)

7. Hans Says:

Fokke, ik twijfel zelf nogal tussen de D700 (vanaf 1900 euro nieuw via ebay) of de D3 (vanaf 2500 euro (!!!) nieuw via ebay). Waarom heb jij liever de D700 dan de D3?

Nog andere D3 bezitters die nu liever de D700 zouden willen?

8. Ray Says:

Ik heb van het begin gezegd dat ik de D3 links zo laten liggen en pas een FX toestel zou nemen wanneer die het formaat had van de D300 (F100, D200). Kleiner en daardoor handzamer.

Ik had niet verwacht dat de D700 zo snel zou komen, ik koop hem wel maar pas ergens aan het einde van dit jaar. De combo D700/D300 vind ik niet onplezierig.

9. Hans Says:

Hoor meer mensen over een combo D300 + D700. Maar DX lenzen gebruiken op een D700 is zonde van je geld (je houdt een 5 megapixel camera over met bovendien een relatief erg kleine sensor!) en op je D300 kun je toch niet buiten DX lenzen, bijvoorbeeld een lens vanaf 17 mm (dat zou nog de 17-35 kunnen zijn die je voor je D700 gebruikt) maar liever nog vanaf 12 mm, zoals de 12-24 DX. Oftewel je moet een nog grotere glaswinkel gaan aanleggen, en ik denk toch dat je op een gegeven moment 1 van beide camera’s (ik hoop de D300) nauwelijks meer gebruikt.

Dan zie ik nog meer in een D700 met mooie FX lenzen, en een D40+18-55 kit op de kop tikken als “compact SLR”.

Mijn oppergod Ken Rockwell schrijft op z’n site over het AF-veldkeuzsysteem van de D300 in relatie tot de D3. De D3 schijnt beter te presteren bij automatische AF-veld selectie door zijn grotere rekenkracht. Hoe is dit voor de D700?

10. Huibert Says:

Moet er niet aan denken, een d700 ipv een d3. Ik hou van grote, stevige bakken. Hoe zwaarder de camera, hoe lekkerder ik ermee werk…

11. Ray Says:

Huh…. Je kunt gewoon FX lenzen gebruiken op je D300 hoor. De enige consessie die je doet is dat je met de 14-24 tov. de 12-24 2mm aan de groothoek kant mist. Voor mij geen probleem. Kun je altijd nog de D700 pakken als het wijder moet.

Wat glas betreft, tja.. Glas is en blijft het belangrijkste en komt wat mij betreft voor nieuwe bodies. Ik koop liever (en eerder) meer en mooi glas dan een body.

Wat betreft groot en zwaar, daar heb ik toch mijn Digiflex en Hasselblad voor? :)

12. Ray Says:

Ik pak mijn D300 dus wanneer ik lichter en minder opvallend wil. Een D3 gaat dan aan dat punt voorbij. Kan ik net zo goed de Hasselblad meenemen.

Ik ben ook niet zo’n rauwdouwer als sommige anderen en hoef dan ook geen toestel dat zoveel mishandeling als de D3 kan hebben. Een D300 is voor mij stevig zat. 100K sluiterbewegingen red ik misschien net in een paar jaar maar waarschijnlijk niet.

Wel vond ik mijn F5 heerlijk om vast te houden en de D3 ook, alles zit op de juiste plek maar goed. Ik heb niet zulke grote ‘poten’ dus ik vind de D300 ook erg plezierig in de omgang.

13. Huibert Says:

Jaja… ik heb met de Contax 645 ook nog een zwaardere bak in huis. Maar dat bedoel ik niet: ik werk gewoon prettiger met een grote, stevige, wat zwaardere camera. Of dat nou de Contax of de Nikon is, ik heb ze gewoon graag groot en stevig…

‘t Is maar goed dat we het over camera’s hebben, anders begint deze discussie verdomd veel op kroegpraat te lijken over vrouwenborsten :-)

14. Ivo Says:

Nou, van die kleine stevige tetjes is ook fijn hoor.

15. Huibert Says:

Sterker, kleine stevige tieten zijn veel fijner joh! Maar die fotografeer ik dan weer het liefst met een grote en stevige camera :-)

En jij, Ivo?

16. Hans Says:

En trouwens, probeer maar eens een vrouw te vinden waar je een verticale grip aan kan hangen voor meer houvast en uithoudingsvermogen, en nog een extra ontspanknop en instelschijven op de koop toe! ;-)

Een liveviewfunctie hebben sommige trouwens wel al. Al is het dan wel wat lastiger focussen…

Overigens ben ik na het lezen van het interview met Huibert overtuigd, dat hij weet waar ie het over heeft, als hij het over borsten heeft.

17. Ivo Says:

Nou die vrouwen met een extra grip zijn meestal niet zo heel vrouwelijk. En liveview zit er bij de vrouwen even handig op als bij de doorsnee DSLR, zwaar naatje dus.

18. Ivo Says:

Maar om op de vraag van Huibert te antwoorden, want we gaan off topic: Ja, kleine stevige tieten zijn niet te versmaden, maar ook van de stevige prammen kan ik waarderen. Hoe dan ook, fotograferen van grote dan wel kleine tieten doe ik het liefst met mijn Pentacon Six, met de Arsat 35mm, lekker dicht.

19. Hans Says:

Maar dát is nou juist de lol van de D700: je zet de extra grip erop als je hem nodig hebt of indruk wilt maken op je kroegvrienden, en je haalt hem eraf als je in je vrije tijd, onbespied, toch stiekem liever op een slank modelletje valt.

Overigens is de belangrijkste functie die ik bij de gemiddelde vrouw mis: richtinggevoel. Dus als God de race met Nikon en Canon een béétje bij wil houden maakt ie er snel een aansluiting voor een GPS-pod op. En dan ook gelijk maar een virtuele horizon. Want de fotos die mijn vrouw maakt met mijn D200 zijn per definitie scheef.

20. Ivo Says:

Ja, maar dat ligt aan jezelf Hans. Dat is omdat wij mannen de vrouwen wijs maken dat wat wij zeggen recht is, vandaar hun verdraaid referentie kader. Vrouwen denken ook dat twintig centimeter ongeveer zo groot is als een tv worstje.

21. Hans Says:

Mijn vrouw denkt dat 20 cm zo groot is als een Nikkor 300 mm F2.8

22. Ivo Says:

Sjonge, dat moet vies zijn…

23. Fokke Says:

Hans, ik prefereen eer minder grote forse minder indrukwekkende camera. D3 pakt lekker beet, zeker waar, maar de D200 die ik nog heb is zeker handzamerer. In gebruik en in vervoer.

24. Hans Says:

Fokke, als voormalig bezitter van een D2H (Heb de Lowepro Offtrail 2 die ik speciaal voor dit bakbeest moest kopen nog liggen) en huidig gebruiker van D200 weet ik het verschil eigenlijk. Handig vond ik de verticale ontspanknop en instelschijven van de grip. Maar dat is met een additionele grip ook weer te bereiken natuurlijk, als je er ’s echt voor gaat (portretshooting etc). Het D200 formaat is zonder meer handiger als je de stad, de bergen of de kroeg ingaat, hij glijdt onopvallend in een goedkoop toploadzoom tasje, en ook bij het mountainbiken (aan een band om m’n heupen) of snowboarden (in de rugtas) gaat ie zo mee.

Echter, mijn opperhoofd Ken Rockwell beveelt een D3 te kopen als je voor de sport/actiefotografie gaat, en laat dat nu een van mijn liefhebberijen zijn (windsurfen, mountainbiken). Dat is ook nog vaak bij slecht weer (al kun je met rainsleeves ook wonderen verrichten).
    De framerate is een opvallend verschil, te verkleinen met de additionele grip van de D700 (+speciale dure D3 accu!).
    Rockwell noemt ook de rekenkracht van de automatische AF-veldselectie (het “rechthoekje” als AF-voorkeuze en C-priority) als groot voordeel van de D3 t.o.v. de D300. De D300 wordt hier soms te traag van, terwijl de D3 het prima aankan.
    Nu ben ik benieuwd met welke rekenkracht Nikon de D700 heeft uitgerust. Is het qua electronica nou een D300 of een D3?

Overigens gok ik dat er snel een D3x komt (fotokina?) en dat er een aantal gebruikte D3’s met een paar duizend kliks op fotoapparatuur zullen verschijnen…want om de D3 aan te houden voor “erbij” lijkt me wat gortig.
    En fokke, volgens mij wil jij dan toch weer die 21 megapixel D3x, ondanks z’n forse afmetingen…

25. Fokke Says:

Nee, die 21MPikkies hoef ik niet. Ik doe veel reportage achtig werk. 12MP is zat. 21MP zou alleen de boel hopeloos zwaar maken. Als het groter en meer moet dan doe ik het wel op een Hassie. Vanwege die reportage, waar ik probeer zo min mogelijk in te grijpen in de situaties, wil ik liever een kleinere camera. Nou is het verschil niet bijzonder groot, ik moet me daar geen illusies over maken, maar toch heb ik het ondervonden. En dan werk ik nog niet eens met zoomlenzen met reuzekappen, maar met primes die ook al wat bescheidener in afmeting zijn. En, inderdaad, de D200 gleed makkelijk in de rugzak in een bescheiden piet paraat tas. Die AF snelheid van de D3 is overigens een zegen. Ook in slecht licht. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een ervaren MF fotograaf daar tegen op kan qua snelheid en accuraatheid tesamen. Auto AF veldselectie gebruik ik nooit, omdat ik dan blijf checken of de camera wel doet wat ik wil.

26. Huibert Says:

Fokke zegt: in gebruik en in vervoer!

Je doet net of je voor de D3 een bakfiets nodig hebt om ‘m te vervoeren. schei nou toch uit, Fokkerd. Wat is nou het verschil in vervoer tussen een d300/d700 en een d3?

27. Ivo Says:

Ik vind de D3 slanker aanvoelen dan de D700….

28. Hans Says:

Huibert, Nikon heeft zojuist upgrade #2 aangekondigd voor de D3, waarbij je tegen bijbetaling van 28.000 euro een vorkheftruck geleverd krijgt, zelf af te halen in Beverwijk. Volgens Nikon moeten daarmee alle vervoersproblemen van de D3 definitief tot het verleden behoren.

O ja, mensen die hun D3 in Thailand hebben gekocht kunnen zich in Japan melden voor een olifant, de heftruckregeling geldt uitsluitend voor bezitters van het felbegeerde gele papiertje.

Fokke, even geduld, die D10 komt er heus wel aan, ’s werelds kleinste FX-camera, niet groter dan een D60 en met automatische programmastanden draaischijf. Hopelijk zit daar wel een motortje in om je primes te focussen. Anders moet je het toch weer van het betere handwerk hebben (maar dat is uiteindelijk toch het lot van de meeste mannen).

29. Fokke Says:

Dat ie net wat minder makkelijk in mijn rugzak past, ik m te zwaar vind om in 1 hand te houden tijdens wandelen enzo. Dat deed ik met de D200 wel. Maar, het is geen halszaak hoor. Het is een subtiel maar niet onmerkbaar verschil. Ik denk dat voor de soort fotografie die jij bedrijft het veel minder een probleem is. Ik ga echt niet een D700 erbij kopen omdat ik iets niet kan met de D3 wat ik met een D700 wel zou kunnen.

30. Hans Says:

Fokke, volgens mij moet het technisch mogelijk zijn de complete onderkant van je D3 te zagen en de accu dan met een lang snoertje ernaartoe in je rugzak op te bergen. Een bevestiging voor je statief moet je dan missen maar dat lijkt me in jouw geval geen probleem. Ook de veelgeprezen waterbestendigheid kan ik niet meer garanderen.
    Het zou met trouwens niet verbazen als je een blokje lood van een halve kilo aantrof, waarmee de nikonboefjes de camera een degelijker cameragevoel voor een paar kwartjes hebben weten te realiseren.
    De D3 was de cocon, de D700 de vlinder die eruit komt kruipen. Maar wanneer komt de vlinder?

31. Fokke Says:

Ik ken iemand die Nikons doorzaagt. Kan ie een statiefkoppeling in mijn viewfinder rossen, zet ik m wel op z’n kop op de statue. En nu hou ik op deze mooie uitgebreide test te verzieken over de D3bak.

32. Henri Says:

Werk sinds 1973 met Nikon camera’s (toen een Nikon F nieuw gekocht)
    Omdat het me bij Nikon veel te lang duurde voordat er een digitale FF camera uitkwam heb sinds ruim 2 jaar een Canon 5D. Een prima camera. Maar ik mis wat dingen, zoals een ingebouwde stofzuiger bijvoorbeeld en nog zo wat verworvenheden….
    Nu vind ik het toch veel te lang duren voor de opvolger van mijn 5D er is.
    Een EOS 1Ds MkIII lokt wel, maar is erg duur en tijdens het vele reizen dat ik doe ook wel wat aan de zware kant.
    Ik heb jaren reisfotografie gedaan met een Pentax 645 + 5 objectieven (waar blijft de 645D?) maar ben nu toch wel blij met de veel lichtere 5D met 24 ~ 105 en 70 ~ 200 glaasjes.
    Dus Canon: zet er ‘ns wat vaart achter want de D700 lonkt naar me!

33. Fons de Vries Says:

Al met al zijn het allemaal mooie bakjes die nikons !!
    Ze bouwen dan ook al sinds de vermaarde F (1959)
    top slr kamera,s !
    Eerst analoog tot en met de F6 en daarna Digitaal en
    atijd topkwaliteit zowel in techniek als design !

34. leo Says:

Maar waarom moeten die digirefexxen altijd zo ontaard zwaar zijn bij nikon ? Kijk en binnenvaardschip moet lood in zijn onderbuik hebben . Maar een camera hoeft toch niet zo onbesuist zwaar te zijn . wel aardig is , dat je hem als slagwapen kunt gebruiken mocht ooit belaagd worden door een stel criminelen . elk nadeel heb zijn voordeel .Toch? .

35. Ivo Says:

Maar die D3 is helemaal niet zo zwaar……

36. Casper de Vos Says:

Dijk van een camera lijkt me. Overigens wel vermakelijk, al die duizende D300 bezitters die nu gaan opverstappen omdat ze denken dat ze met hun ‘oude brol’ geen goede foto’s meer kunnen maken :)

37. Remco H Says:

Best interessant zo’n test. Maar ik vind wel, dat wie in de publieke ruimte publiceert, wel foutloos Nederlands moet schrijven!
    das -> da’s
    focussed -> focust
    optreed -> optreedt
    vignetering -> vignettering
    vignetteerd -> vignetteert
    reflecteerd -> reflecteert
    En misschien is er meer te noemen, maar hier laat ik het even bij.

De vervoeging van de persoonsvorm derde persoon enkelvoud onvoltooid tegenwoordige tijd is helemaal niet moeilijk. Die krijgt ALTIJD een t!
    Hij werk-t (van werk-en)
    Hij gaa-t (van gaa-n)
    Hij word-t (van word-en)
    Correct Nederlands laat zich een stuk prettiger lezen.

38. jasper Says:

Remco

Er zijn mensen die hebben dyslexie.
    Verbied je die hier te komen nu?

Ps ik heb het dus.

39. Ivo Says:

Ja Remco, ik vind dat je gelijk hebt, Ben jij geinteresseerd om de tests over te nemen?

40. Henri Brands Says:

@ Remco H;

Heel erg mee eens. Ik erger me al tijden aan al die spelfouten maar had de indruk dat ik de enige was……
    Ook het “jij kan”, zoals de Belgen doen, i.p.v. “jij kunt” ergert mij mateloos…..
    Bij het lezen zit ik continu te corrigeren: afschuwelijk.
    Erwin Puts kan er op dit gebied wat van…….
    Hopelijk komt er verbetering.

41. Hans Haenen Says:

Remco,

Je kunT er zelf helaas ook wat van, vooral wat betrefT stijlfouten. Zo schrijfT je twee maal “wel” in je tweede zin, dat is vanzelfsprekendT niet bijster fraai. Verder ben ik de mening toegedaanT dat als men iets “publiceert”, dit altijd in zekere zin voor de “publieke ruimte” bestemdT is. “In de publieke ruimte publiceren” zou ik daarom als tautologie willen bestempelen. Da’s jammer.
    Wat ook jammer is, dat je de arme ongeletterden het foute pad opstuurT wat betreft het rücksichtslos (of ben je niet zo van de leenwoorden?) toepassen van een T achter de derde persoon enkelvoud onvoltooid tegenwoordige tijd. Dat vind ik niet zo sterk van je, om deze toepasselijke term hier maar te gebruiken:
    Hij is-t ? Hij zij-t? (van zij-n)
    Hij zal-t? Hij zull-t? (van zull-en)
    Hij wou-t? (Tegenwoordige conjunctieve vervoeging van willen, niet te verwarren met hij wilde)
    Hij bijt-t? (van bijt-en)
    Hij vitt-t? (van vitt-en)

Verder trachten wij in Nederland correct nederlands te schrijven, zonder hoofdletter.

Groet,
    Hans H. (mijn achternaam durf ik niet onder dit stuk te zetten, uit angst voor reepresaljes)

42. Huibert Says:

Je achternaam staat boven je commentaar, Hans! :-)

43. Hans Haenen Says:

Dat weet ik Huibert, er staan wel meer bewuste Voutjes in mijn stukje… ;-) Vond het jammer dat Remco ons zijn achternaam onthieldT

44. Ivo Says:

Jongens, kalm. Remco heeft gelijk.

Ik ben al een tijdje vragende partij om de stukjes tekst nagekeken te krijgen alvorens te publiceren…

Voor de rest, er zijn vast kandidaten om de tests van me over te nemen.

45. Rien Says:

>>atijd topkwaliteit zowel in techniek als design !<<

De laatste jaren hebben ze de top toch steeds net niet gehaald omdat ze achter de feiten aanliepen met hun techniek. De ruisonderdrukking was niet in orde en ook de kleurweergave liet te wensen over. De kleurweergave vind ik ook van de D300 niet de sterkste kant, vooral niet bij onder belichting. Is dat met deze D700 beter Ivo?

46. Ivo Says:

Hmm, De huid tinten zijn niet echt goed te noemen, voornamelijk in schaduw partijen krijgen mensen erg rare doods kleuren. Is wel op te lossen met wat finetunen.

47. Fokke Says:

Is er jou een AF snelheids of accuratesse verschil opgevallen tov de D3 voor zover je je dat kan herinneren?

48. Huibert Says:

Nikon blinkt al jaren niet uit in huidtinten… Een gekend gegeven.

49. Rien Says:

>>Nikon blinkt al jaren niet uit in huidtinten… Een gekend gegeven.<<

Sterker nog, ik vind geen enkele digitale Nikon hier echt goed in. Maar ik vond het minder erg op de D200 dan op de D300. Hier licht duidelijk een verbeterpunt voor Nikon. Ze zouden eens met Fuji og Kodak moeten praten. Die hebben toch wel wat ervaring met kleur zou je zeggen en hun digi’s zijn wel goed in huidstinten.

50. Ivo Says:

Fokke,

Er is me geen verschil in AF opgevallen tussen de D3 en D700, maar pin me er niet op vast, ik ben geen F1 fotograaf… ;-)

51. Dodi Says:

Tja, ik was even verlekkerd op de D700, maar wat ik al gezien heb aan blooming/banding problemen (wat ik niet heb op 5D) doet me toch ernstig twijfelen. Neem ik de blooming erbij of niet… Op dit ogenblik ben ik tempting om het niet te doen. De VR70-200 is ook niet vergelijkbaar met mijn 70-200L IS qua randscherpte en vignetting. Het gras is nooit groener aan de andere kant denk ik dan zo. De D3 is wel een fantastische camera (al mee gewerkt), maar gedrag met de 70-200 is absoluut key voor mij. Ik wil geen stap achteruit doen.

52. leo Says:

Het feit is dat nikon,s 70-200 gewoon toe is aan vervanging . misshien dat ze bij nikon daar een wat tijd in moeten steken .dus gewoon een nieuwe 2,8/70-200 en dan een zonder lensfouten . Maar ja of ze dat kunnen ?

53. Jurjen_S Says:

Natuurlijk kunnen ze dat. Kijk eens naar de 14-24, de 24-70 en de 200/2. Betere objectieven zijn er niet.
    Maar of ze er de prioriteit aan geven en er geld in willen steken, dat is een ander verhaal…

54. leo Says:

En dat terwijl de 70-200 tekent als de pest . Dus men zal menig nikon gebruiker er een werelds plezier mee doen om deze lens eens te vervangen voor een hlele mooie FX lens .
    die de zelfde prestaties neerzet als de 14-24 en de 24-70 . Het zou een mooie afsluiter zijn in een korte top lenzen reeks

55. Rien Says:

>>Tja, ik was even verlekkerd op de D700, maar wat ik al gezien heb aan blooming/banding problemen (wat ik niet heb op 5D) doet me toch ernstig twijfelen.<<

Je kunt ook gewoon even wachten tot de problemen verholpen zijn, want zo gaat dat altijd als er een nieuwe slr uitkomt.

De 70-200 toe aan vervanging? Zo lang is hij er nog niet. Misschien is hij niet optimaal voor FX dat zou kunnen, dat kan ik niet beoordelen, maar dat ie niet scherp is kun je toch moeilijk zeggen. Ik vraag me af of je test objectief is geweest.

56. JohnB Says:

“36.0 × 23.9 mm CMOS” dus .. Full Frame ?
    Dus de EX lenzen (of hoe ze ook mogen heten) kunnen de kast in ?
    Ik wacht op een Full Frame Foveon .. lol:

57. leo Says:

En maar wachten . Hoop doet leven

58. Rien Says:

>>“36.0 × 23.9 mm CMOS” dus .. Full Frame ?
    Dus de EX lenzen (of hoe ze ook mogen heten) kunnen de kast in ?<>Ik wacht op een Full Frame Foveon .. lol:<<

HAHAHAHAHAHAHA Die is wel goed!

59. Hans Says:

Ivo.

Ik lees je testen altijd met heel veel plezier. Ik vind het ook een behoorlijke opgave dat je jezelf inspant om de Fappers een leesbare test te presenteren. Denk maar zo “de beste stuurlui staan aan wal”.

60. taaiewillem Says:

@ Remco, Jasper, Hans, Rien, Ivo, …
    Met belangstelling lees ik altijd de commentaren. Nu jullie het tóch over fouten in het gebruik van ABN hebben -nee niet die bankinstelling-, zie ik bij elk van jullie commentaren spel- en/of stijlfouten. Lees toch goed jullie teksten na alvorens op de “submit”-knop te drukken! Slordigheid in het gebruik van de taal duidt vaak op slordig naleven van normen…
    Groeten, Willem

61. taaiewillem Says:

@ Remco, Jasper, Hans, Rien, Ivo, …
    Met belangstelling lees ik altijd de commentaren. Nu jullie het tóch over fouten in het gebruik van ABN hebben -nee niet die bankinstelling-, zie ik in elk van jullie commentaren spel- en/of stijlfouten. Lees toch goed jullie teksten na alvorens op de “submit”-knop te drukken! Slordigheid in het gebruik van de taal duidt vaak op slordig naleven van normen…
    Groeten, Willem

62. Ivo Says:

Tjonge Willem, leef jij vooral in foutloos ABN (het is trouwens AN) je normen na.

63. Ivo Says:

Trouwens, in je internetnaam zit ook een schrijffout. De T moet een S zijn.

64. taaiewillem Says:

Waarde Ivo, het ABN is mij ruim zestig jaar geleden ingeprent. Het AN waar jij op doelt is ruim tien jaar geleden ook vervangen. De leden van de Nederlandse Taalunie hebben het nu graag over “Standaardnederlands”. Sans rancune,
    Willem

Leave a Reply