Olympus E520 | Review

Toen Olympus het ietwat rare Four Third ontwerp van de eerste E camera’s liet voor wat het was ruilde ze dat gelijk in voor een design dat me onmiddellijk deed denken aan de OM’s van destijds.
Mooi aantrekkelijk en goed gevormde compacte DSLR’s met een bijna klassieke uitstraling. Men zou voor minder naar de winkel hollen.
Het vermoeden blijkt waarheid te zijn. De E520 is een fijn in de hand liggende camera met een mooi discreet sluitergeluid. Deze 10Mp camera in four third formaat slikt CF en xD Picture cards. Die xD kaartjes zijn een typisch Olympus ding. Voor sommige functies, zoals het panorama stitchen is zelfs een xD kaartje vereist.
Een zwak punt van het formaat is de cropfactor van 2, als je helemaal voor het E systeem gaat hoeft dat geen punt te zijn, Olympus heeft naast uitstekende (weliswaar prijzige) objectieven ook een goed werkend ‘creative’ flitssysteem.
Het ingebouwde GN12 flitsje is een handigheidje, de flitssyncro van 1/180ste is wat het is, maar kwalijker is dat het flitsje veel te laag openklapt en de 14-45mm kitlens nogal snel voor een slagschaduw zorgt op dichtbij onderwerpen. (Zie het truitje in onderstaande foto’s) Nochtans werkt het flitssysteem van de E520 prima.
Zoals mag verwacht worden voor een four third systeem blijven dingen zoals purple fringing binnen de perken. Als ik zo door mijn folders blader en de beelden bekijk die ik door de maanden heb gemaakt voor de FAP testen kan ik de Olympus beelden er bijna zo uithalen, Oly weet een eigen kleurkarakter in de beelden te krijgen en de beelden laten zich bekijken zoals een heel fijn schuurpapiertje zich laat aaien. Een beetje aan de zanderige kant, ik vind het mooi.
De E520 heeft slechts drie AF punten. Dat is naar huidige maatstaven toch aan de magere kant. De AF punten zijn ook erg centraal geplaatst. Voor mij had men de buitenste er mogen aflaten en dan ineens maar fatsoenlijk spartaans met slechts een enkel AF punt.
Liveview daarentegen heeft 11 scherpstelvelden, en het is mogelijk om in de liveviewmode gezichtsherkenning aan te zetten, leuk voor de liefhebbers zal ik maar zeggen. Hoe dan ook, die gezichtsherkenning werkt vrij goed. Dat is handig voor de buitenaarders die niet weten wat de voor of achterkant van de mens is.
De beeldstabilisatie is in de body ingewerkt en kent drie modi, een gewone active IS, enkel horizontale IS en enkel verticale IS, ik heb het nut niet kunnen achterhalen, eigenlijk vond ik de IS niet optimaal werken….
Iso instellingen gaan van 100 tot 1600. Op 1600 vind ik de beelden nog altijd mooi in de voldoende belichtte partijen. In de schaduwen treed vanaf Iso 800 toch substantiele ruis op, hier blijken deze Four third sensors toch geen gelijke tred te houden met de concurrentie, spijtig. Onderstaande beeld van ons ezeltje is op 800 opgenomen, en de oude stal onderaan is op 1600 opgenomen.
Olympus heeft veel aandacht geschonken aan de weergave van de beelden op het toestel. Een heel mooie toets is de mogelijkheid om twee aparte beelden naast elkaar te bekijken en te vergelijken, de beelden kunnen apart gepanned en gezoomd worden en de interface is heel intiutief. Handig.
Op de E520 zit alles op wat er op een fatsoenlijke DSLR moet zitten. De camera ligt heerlijk in de handen en het is een plezier om er mee aan de slag te gaan. Het formaat is even wennen, maar voor bv portretten is het Four Third heel plezant.
Als je geen ruispurist bent is de E520 een prima camera, en dan nog, de ruis durf ik catalogeren bij de filmisch aanvoelende soorten.

September 23rd, 2008 at 8:39 pm
Persoonlijk vind ik het 3:4 mooier en natuurlijker dan het toch wel langwerpige 2:3 van kleinbeeld, zeker in verticale stand is het 2:3 formaat erg lang en smal. Wellicht ben ik hier erg gekneed/gevormd door het 4×5″ formaat…..
September 25th, 2008 at 10:44 am
Dit lijkt me een hele prettige reiscamera. Als Olympus dat wil perfectioneren moetn ze misschien wel proberen om nog wat minder ruis te produceren, zodat je een uitgebreider reeks bruikbare iso-waarden ter beschikking hebt.
October 4th, 2008 at 2:44 pm
Ruis was toenmaals normaal bij hogere gevoeligheden, de vraag is echter wat we hier in prints van terugvinden en hoe groot dat deze geprint worden.
De kwaliteit van de Zuiko’s is buiten discussie en persoonlijk denk ik dat we Olympus nog wel eea mogen verwachten.
Buiten de beeld kwaliteit is deze Slr een plezier om mee te werken, duidelijk niet ontworpen door techneuten, maar door mensen die echt met camera’s werken:
compact, snel, intuitief wmbt een ecchte travellers camera met goede objectieven.
Geen Olympus gebruiker, wel 14 dagen mogen gebruiken van een vriend.
Het vakantie-album is in ieder geval zeer geslaagd !
October 6th, 2008 at 6:33 pm
Ik heb nu ruim 3 maanden de Olympus E520.
Zoals Ivo zegt zijn de opnamen wat “zanderig”, iets wat ik juist erg mooi vind; niet zo supergladjes “digitaal”.
De Zuiko 14-42 mm lens is goed maar toch miste in iets in de opnamen.
Ik heb een Nikkor > Olympus verloopring gekocht en gebruik nu een Nikkor 28 f2.8 als “prime lens”. Bij de lens werkt de automatische belichting in de standen M en A perfect, ik moet wel met de hand scherpstellen wat ik trouwen een voordeel vind !
De resultaten zijn zeer goed. De Nikkor gedraagt zich als een 56mm lens.
De Nikkor geeft een aanzienlijk betere contrastoverdracht, scherpte, bukeh en brillance.
October 7th, 2008 at 11:22 am
Ik heb nog Zuiko’s liggen. Heeft iemand ervaring met gebruik op Eos camera’s en weet iemand een adres om een verloopring Eos-Zuiko aan te schaffen?
October 7th, 2008 at 12:32 pm
http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//startgoogle.startpagina.nl/%3Fstart%3D0%26q%3Dadapter+canon+olympus&url=http%3A//audio-tv-foto.marktplaats.nl/fotografie-lenzen-en-objectieven/196113823-adapter-olympus-om-canon-eos-nieuw.html%3Fxref%3D1
October 7th, 2008 at 7:09 pm
http://www.afterbuy.de/afterbuy/shop/storefront/start.aspx?shopid=31841
December 23rd, 2008 at 2:25 pm
Die 3 modi voor de IS hebben hun voordelen: de totale modus voor algemeen gebruik en de andere 2 voor als je wilt meedraaien met een bewegend onderwerp. Typisch Olympus, erg doordacht: wat je met de OM deed moet je ook met de E kunnen en als het even kan nog een stapje op 2 beter.
Ik heb inmiddels over de 7000 opnames op de E410, mijn 520 verwacht ik eind 2008, een weekje nog.